Sunday, April 29, 2012

Info Batik di Sekitar Alam Maya.


SUMBER LAIN YANG BOLEH DIRUJUK

1. http://wareyzseni.blogspot.com/2009/08/kraf-batik-identiti-malaysia.html
2. http://www.ayrainspirasian.blogspot.com/
3. http://mhdjack.blogspot.com/2010/09/batik-tulis-khas-madura.html
4. http://senivisualdismkbt.blogspot.com/p/fabrik.html
5. http://rozelleeotakbutan.blogspot.com/2010/10/fine-art-painting.html


Batik berasal dari kata Jawa "amba" yang bermakna menulis, dan "nitik" yang bermakna membuat titik. Batik merujuk kepada kain yang mempunyai corak yang terang dan menarik. Batik terdapat dalam pelbagai bentuk, antaranya adalah batik tulisbatik skrinbatik celup, danbatik terap. Teknik batik telah diketahui lebih seribu tahun, kemungkinannya berasal dari Mesir kuno atau Sumeria. Ia terdapat di beberapa negara di Afrika Barat seperti Cameroon, Mali dan Nigeria; atau di Asia, seperti Bangladesh, India, Indonesia, Iran, Malaysia, Sri Lanka dan Thailand. Batik telah menjadi sebahagian daripada budaya dunia terutama di alam Melayu, dan sejak lama yang merangkumi negara-negara Asia Tenggara.
Batik, sebagai keseluruhan teknik, teknologi, serta pengembangan motif dan budaya yang terkait, oleh UNESCO telah ditetapkan sebagai Warisan Kemanusiaan untuk Budaya Lisan dan Nonbendawi (Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity) sejak 2 Oktober, 2009.

Perempuan tua Jawa sedang membuat batik piawai
Pada masa kini terdapat corak-corak baru yang dikenali sebagai batik moden bagi memenuhi cita rasa pengguna yang sentiasa berubah-ubah, tetapi batik tradisi turut dihasilkan disamping itu.

Baju batik di Indonesia


Batik moden di sesebuah pertunjukanfesyenJakarta, 2008
Pada awalnya baju batik kerap dikenalkan pada acara acara rasmi untuk menggantikan baju jas. Tetapi dalam perkembangannya pada masa Orde Baru baju batik juga dipakai sebagai pakaian rasmi siswa sekolah dan pegawai negeri (batik Korpri) yang menggunakan seragam batik pada hari Jumaat. Perkembangan selanjutnya batik mulai bergeser menjadi pakaian seharian terutama digunakan oleh kaum wanita. Pegawai swasta biasanya memakai batik pada hari Khamis atau Jumaat.

[sunting]Baju batik di Malaysia

Mulai 17 Januari 2008, semua kakitangan awam lelaki di Malaysia dikehendaki memakai baju batik Malaysia pada setiap hari Khamis. Sebelum ini peraturan memakai baju batik hanya pada hari Sabtu sahaja. Ini kemudiannya diubah kepada 1 haribulan dan 15 haribulan. Tetapi orang ramai mudah lupa menyebabkan kembali semula kepada sistem lama berdasarkan hari.[1]


Batik Malaysia kebanyakannya besar motif bunga, ringan dan cergas dalam mewarna.
Batik Malaysia adalah seni tekstil batik Malaysia , terutama di pantai timur Malaysia ( Kelantan , Terengganu dan Pahang ). Motif yang paling popular adalah daun dan bunga. Batik Malaysia yang menggambarkan manusia atau haiwan jarang berlaku kerana norma Islam melarang imej haiwan sebagai hiasan. Walau bagaimanapun, tema rama-rama adalah terkecuali biasa. Batik Malaysia juga terkenal dengan reka bentuk geometri, seperti pilin. Kaedah pembuatan batik Malaysia juga agak berbeza dari orang-orang Indonesia Jawa batik, corak adalah lebih besar dan mudah, ia jarang atau tidak pernah menggunakan Cruising untuk mewujudkan corak rumit dan banyak bergantung pada berus lukisan kaedah untuk memohon warna pada kain. Warna-warna juga cenderung untuk menjadi lebih ringan dan lebih bertenaga daripada dalam berwarna Jawa batik.
Selaras dengan 1Malaysia konsep, kerajaan Malaysia kini mengendorskan batik Malaysia sebagai pakaian kebangsaan untuk setiap peringkat populasi umum, dengan pereka tempatan untuk mencipta rekaan batik baru yang mencerminkan idea 1Malaysia. [1]

Sejarah

Asal-usul pengeluaran batik di Malaysia tidak mudah untuk mengesan. Beberapa artifak sejarah wujud, tetapi ia dikenali hubungan perdagangan di antara United Melayu di Kampong Koh dan Jawa pantai bandar-bandar telah berkembang pesat sejak abad ke-13, batik pantai utara menghasilkan kawasan Jawa (Cirebon, Lasem, Tanjong Tokong, dan Madura) telah mempengaruhi Kampong Koh batik . Ini Kampong Koh (Sumatera) batik, serta Jawa batik, telah mempengaruhi kraf batik di semenanjung Melayu . [2]
Menurut Muzium Sejarah Kebudayaan Oslo, ia dikenali dengan pasti bahawa Jawa mempengaruhi batik Melayu membuat teknikal serta dalam pembangunan reka bentuk. Pada peringkat awal rakyat Malaysia menggunakan blok kayu untuk menghasilkan tekstil seperti batik.Selewat-lewatnya tahun 1920-an pembuat batik Jawa memperkenalkan penggunaan lilin dan blok tembaga di pantai timur Malaysia.Pengeluaran tangan yang dilukis batik di Malaysia adalah tarikh terkini dan berkaitan dengan batik tulis; Jawa.
Pengeluaran komersial bermula pada tahun 1960-an. Kraf ini telah membangunkan estetika tertentu sendiri dan reka bentuk, khusus ke Malaysia. Batik Malaysia yang baru adalah jelas berbeza daripada tradisi Jawa batik lukisan tangan. [3]
Batik Malaysia boleh didapati di pantai timur Malaysia seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang, manakala batik di Johor jelas menunjukkan pengaruh Jawa dan Sumatera kerana terdapat sebilangan besar pendatang Jawa dan Sumatera di selatan Malaysia.

sunting ]Budaya

Batik telah disebut dalam Sejarah Melayu abad ke-17 . Legenda pergi apabila Laksamana Hang Nadim telah diarahkan oleh Sultan Mahmud belayar ke India untuk mendapatkan 140 keping kain yang serasah (batik) dengan 40 jenis bunga yang digambarkan pada setiap. Tidak dapat mencari mana-mana yang memenuhi syarat-syarat yang menerangkan kepada beliau, beliau membuat sendiri. Pada pulangan malangnya, kapal itu tenggelam dan dia hanya berjaya membawa empat kepingan, pendapatan kemurkaan dari Sultan. [4] [5]
Bagi lelaki, Batik boleh dipakai di majlis-majlis makan malam. Malah wanita memakai kain sebagai pakaian formal, menggabungkan batik dengan fesyen moden. Kerajaan Malaysia menggalakkan kakitangan awam memakai batik pada hari 1 dan 15 bulan.


Batik tulis



Batik lukis merujuk kepada corak pada kain batik yang dilukis tangan secara bebas. Batik lukis mempunyai corak yang pelbagai dan setiap satu adalah unik, tidak akan sama dengan yang lain.

keatsthesunshinegirl.blogspot.com               


Di alam Melayu batik lukis mempunyai corak bunga. Ini disebabkan Islam melarang pengikutnya melukis benda hidup. Corak bunga ini telah digemari sejak kesultanan Melaka lagi, ini terbukti apabila dicatat dalam Sulalatus salatin (Sejarah Melayu) berkenaan Hang Nadim diperintahkan oleh Sultan Mahmud bagi membeli kain Serasah (Batik tulis?) dengan empat puluh bunga pada setiap satunya. [1] Bagi batik lukis dibahagian lain, terdapat pelbagai corak termasuk manusia dan haiwan yang dihasilkan.
Alat canting digunakan bagi melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng. Terdapat banyak jenis canting, antaranya ialah canting kasut, canting laras dua, laras tiga, empat dan lain-lain.

Batik celup



Batik celup atau juga dikenali sebagai batik ikat, merujuk kepada kaedah mencorak batik dengan cara mencelup kain kedalam pewarna sebanyak beberapa kali. Corak dan reka bentuk penerapan warna dirancang terlebih dahulu dan bahagian yang hendak dilindung dari pewarna akan dicorak dengan menggunakan lilit (yang biasanya dicampur damar) atau diikat ponjok. Lilin atau ikatan tersebut akan melindung warna sedia ada dari bertukar apabila dicelup kedalam warna berikutnya.
Pada kebiasaannya, batik celup akan dicelup dari warna cerah kepada warna semakin gelap. Ini bagi mengelak warna celupan dari bercampur atau comot. Proses mengikat atau melilin corak batik pada kain putih dan proses pewarnaan dengan merencam kain ke dalam pewarna akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap.

Batik terap


Batik terap atau batik cop adalah kaedah menghasilkan batik dengan menggunakan blok pengecop. Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak diperbuat daripada kayu atau logam.
Proses ini dilakukan berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah selesai. Blok tersebut akan dicelupkan terlebih dahulu ke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.

Batik skrin



Batik skrin merujuk kepada kaedah melakar corak dan cara menerapkan warna yang menggunakan corak batik yang dibentuk di atas skrin yang diperbuat daripada kain polyster yang berpengidang.
Skrin dilekapkan di atas kain putih, proses pewarnaan dengan melalukan warna di atas corak tadi dengan menggunakan sekuji. Cara begini akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap.
Ini disebabkan satu skrin untuk satu warna sahaja. Batik skrin kurang dikenali berbanding kaedah batik terap dan conteng.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...